Tallinn!


Idag kom jag och sambon hem från en resa till Tallinn! Innan resan frågade jag på Online Stickcafé, på Facebook, efter råd om besöksvärdiga stickbutiker och fick tipset om Karnaluks. Min sambos mamma pratade sig varm och Karnaluks och la till och med en eventuell beställning på trevligt garn.
 
Så, väl i Tallinn delade jag och sambon upp oss, han gick till en butik som innehöll trummor medan jag vandrade runt på Karnaluks. Detta visade sig vara ett vist beslut, då butiken visade sig vara typ pusselmänniskornas Mekka, inte bara billigt, utan även hur stort som helst!
 
Det är sällan jag köper mycket garn, jag är oftast för snål, utan köper hellre en eller två nystan per gång till framtida strumpor... men all den snålheten blåste bort där, och för en gångs skull köpte jag exakt allt jag ville ha.
 
Det var dock svårt att fokusera i butiken, det var så mycket av exakt allt att man snarare blev lite apatisk och gick bara runt med munnen öppen och ooohhhade och aaahhhde över allt garn som fanns exakt överallt. Om det hade funnits ren ull i butiken också hade jag nog aldrig kommit hem.
 
 
Reflexgarn, ska bli två mössor, en till mig och en till sambon. Där vi bor finns det varken gatlyktor eller gångvägar så det är viktigt att man syns väl!

Den lila köpte jag fyra av, den gröna köpte jag tekniskt sett sju av, men fem stycken gick till min sambos mamma, och den blåa längst ner köpte jag tio av. Har hört talas om Rowan tidigare, men har aldrig sett det i butik. Den blåa till höger är också ny för mig, och den köpte jag bara en av.
 
 
Sju bröder är ett av mina favoritgarner att sticka sockor i, och snart är det socktider igen, så då känns det bra att bunkra upp i sockgarner igen.

 
 
Såklart fler novita garner, dels den vackra blåa (märks det att jag gillar blått?) och svart som alltid är bra att ha hemma.
Till sist köpte jag även dessa två, den grönmelerade till min sambo och den blåa till mig. Det är första gången jag ser att det finns åttatrådigt garn, men det känns som att det borde vara väldigt hållbart eftersom det är desto fler trådar som måste gå av innan själva garnet går av. Får återkomma med resultat. Borde sticka ett par sockor till min far för att få veta om det verkligen är bättre, han är expert på att nöta ut strumpor!
 
Det var allt för den resan, eller ja, köpte andra icke garnrelaterade men ändå stickrelaterade, men det får jag visa någon annan gång.
 

Kommentera här: