Förvara restgarner

Förvaring är alltid lite krångligt när man har stickning som hobby tycker jag. Hur ska man förvara sina stickor? Sitt garn? Restgarner? Alla andra småsaker som behövs men som lätt försvinner (stickmarkörer, nålar etc)??
 
Det är bra frågor som inte har särskilt självklara svar. Idag tänkte jag dock visa typ hur jag förvarar de flesta av mina restgarner, även om det inte är helt klart typ.
 
När jag har stickat ett projekt och har en ganska liten boll med garn kvar, har jag faktiskt börjat med att göra små härvor av dem. Det ser trevligt ut och jag har fått för mig att garnet mår bättre av att ligga så.
 
Såhär kan det se ut.
 
Den härvan längst till vänster är väl den som är klarast, det vill säga att jag har skrivit upp vilken sorts garn det är, hur många meter och/eller hur tjockt det är. Idén är att jag ska göra detta på alla mina restgarner nångång, och att jag tilslut ska ha tillräckligt mycket restgarner för att göra ett större projekt, säg en filt eller så.
 
 
Sättet jag göra mina härvor på är genom att använda mitt härvträ (eller niddy noddy som de kallas på engelska). Denna köpte jag för att kunna härva mina små spinnprojekt som inte blir så långa, men den funkar utmärkt även när man härvar restgarner. Just detta härvträ har jag köpt och det är av märket Kromsky.
 
Detta härvträ har jag gjort själv. Köpte typ pvc rör på bauhaus och sågade av bitar som jag satte ihop med T-kopplingar av samma material. Av ren tur så blir ett varv garn exakt 1,5 m långt, så om jag t.ex. gör 5 varv med garnet så multiplicerar jag det med 1,5 för att få veta hur många meter garn jag har på härvträet.
 
Innan jag började spinna visste jag inte ens vad ett härvträ var, så jag förstår om inte många andra stickare heller vet det. De är sköna att ha hemma då det underlättar att göra härvor, men jag vet inte om jag hade köpt dem bara för att fixa till mina restgarner.
 
Mina små restgarner ligger i en enskild låda, vissa i bollar och vissa i härvor. Min plan för stunden är att jag ska göra en filt med de olika härvorna genom att med olika stickfastheter ändå få fram lika stora rutor som jag syr ihop, typ en cozy memory blanket. Där kommer man kunna se spår av nästan alla projekt jag någonsin gjort, vilket känns som en väldigt fin idé.
 
Nästa gång kan jag visa hur jag förvarar mina stora garner om ni vill, och sen även mina stickor och småprylar.
 
Ha det bra!

Kommentera här: