Min ull

Jag stickar ju inte bara, utan spinner även! Så, idag tänkte jag visa den ull som jag har på lager. Eftersom jag har dragit lärdomar från min garn stash, så är jag mer försiktig med att klicka hem ull. Jag har lovat mig själv att jag ska göra klart en form av ull innan jag får köpa mer, vilket leder till att även om min ull stash inte blir mindre, så blir det i alla fall inte alldeles för stor.
 
Denna rosa köpte jag hos Tant Vera, det är 100% Polwarth, handfärgad. Tanken är att det ska bli ett tunt tvåtrådigt garn som min brorsas tjej ska få. Hon älskar rosa, så denna kändes väldigt bra faktiskt!
 
När jag ändå beställde från Tant Vera så ville jag unna mig själv nånting, så jag slog på denna underbart lila merino/silke. Den var lite dyrare, men den var så underbart läcker så jag kunde inte låta bli. Jag har ännu inte bestämt mig vad det ska bli för garn, bara att jag ska behålla den själv, heheh.
 
Denna gråa köpte jag faktiskt begagnad. Det är 100% merino och bilden gör den inte rättvist. Det var 200 eller kanske t.om 300 gram, så det var definitivt ett kap! Håller på att spinna den nu, och den är verkligen ljuvlig att spinna!
 
Detta är inte all ull jag har dock, utan jag har även en klump, som från början var 1 kg (!!) som jag fick av en kompis, den är lätt kardad, men har fortfarande skräp i sig, och det blir väldigt grovt garn (det är någon köttras som den kommer ifrån). Den är naturligt grå, och väldigt trevlig! Det vore roligt att bestämma sig för ett plagg som man kunde sticka helt i det garnet!
 
Sen köpte jag även otvättad alpacka ull. Köpte både 1a och 2a sortering, men märkte snabbt att 1a sortering är nog det som jag köper i framtiden. Trevlig ull att spinna, det blir väldigt mjukt, dock måste den kardas innan, plus att den är väldigt smutsig, så den kräver sin tid och tid är just det jag inte har just nu. 

Kommentera här: