Stickmål 2016!

Nytt år och nya mål!
 
Vill under 2016 förbättra mitt stickande och för att kunna göra det måste man såklart utmana sig själv och det är där mina mål kommer in.
 
Jag vill lära mig:
 
- Flerfärgsstickning. Flerfärgstickning är verkligen min achilleshäl! Har försökt några gånger men misslyckats fatalt. Antingen gör jag fel så att jag inte följer mönstret (inte med flit alltså) så att allt bara blir knas, eller så blir det alldeles för tajt. Mössan jag gjorde till min pappa var väl en början antar jag, men den var enkel. Det är när man måste låta garnet löpa bakom fyra, fem maskor som det blir svårt (för mig).
 
Exempel på jättefina vantar som Dödergök har gjort, drömmer om att kunna sticka så fint! Bilden är tagen härifrån
 
- Lära mig patentstickning (eller brioche som det heter på engelska). Har tittat å några youtube-klipp om hur man stickar patent, men har inte vågat mig på, det verkar alldeles för svårt! Det verkar däremot som att det är en fluga på Instagram, var och varannan person stickar brioche känns det som.
 
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0267/9831/files/Brioche_large.jpg?603
Exempel på Brioche, så himla fint! Speciellt när man stickar flätor och liknande. Bilden är tagen härifrån
 
- Sticka en kofta av mitt Colinette Jitterbug. Fick i julklapp 1000 kronor att handla garn för i en garnbutik som höll på att stänga och passade då på att köpa dyrare garn som jag aldrig hade köpt med "egna" pengar. Ett av dessa nystan var ett Colinette Jitterbug, men eftersom jag ville köpa andra saker också, så köpte jag bara ett nystan. Nu vill jag verkligen göra en kofta av det nystanet, men har lixom inte hittat det perfekta mönstret än. Måste blanda in flera färger eftersom ett nystan inte räcker långt, så försöker att hitta flerfärgade koftor som är snygga, svårare sagt än gjort. Vanligtvis brukar jag inte följa mönster, men med ett så dyrt garn vill jag att allt ska blir perfekt.
 
Det lutar just nu åt att det ska bli nått sånt här mönster. Bild tagen härifrån
 
Detta var de mål som jag har just nu, ett annat mål är väl också att hålla uppe med stickandet hela året och inte bara under vintern/hösten (det är så det brukar bli). Vill även våga mig på fler stora projekt, inte bara sticka massa strumpor hela tiden, haha.

Kommentera här: