Mina UFOn

Definitionen för UFOn är lite svag tycker jag. Det står ju för UnFinished Objects, alltså alster som inte är klara. Men, tekniskt sett är ju alstret som man precis lade upp maskor för ett UFO, eftersom det inte är klart än?
Dock i folkmun tolkar jag det som att UFOs är alster som man helt enkelt har slutat arbeta på och som ligger någonstans i väntan på att bli uppmärksammat än. Några sådana alster har jag, helt klart, och tänkte visa upp dem för er.
 
 
Mitt första alster är denna baksida på en tröja. Jag älskar mönstret och färgen på garnet, även om jag är lite ledsen över att mönstret inte kommer fram mer (det syns bättre på bilden än i verkligheten). Garnet är Järbos's tvåtrådiga Gästrike, och mönstret kommer från en bok som jag kan visa en annan gång.
 
Anledningen till att denna kofta blev ett UFO var för att jag orkade helt enkelt inte sticka i stickig ull när sommaren närmade sig. Dessutom är det fruktansvärt tråkigt att göra exakt samma sak igen (för ja, framstycket kommer se exakt likadant ut som bakstycket). Nästan så man borde komma på ett syndrom för det också, Second half syndrome? Istället för second sock syndrome.
En annan anledning till att denna halva tröja också är ett ufo är för att den har legat i frysen i några veckor. Jag var rädd att jag hade mal, så jag bestämde mig för att kasta in exakt all garn i frysen, och en del av den blev lixom kvar där.. under hela sommaren.. Men då är man väldig säker på att eventuell mal är död i alla fall!
 
 
Mitt andra UFO är denna bomullströja. Den tröttnade jag på när jag inte förstod hur jag skulle göra ärmarna. Den är stickad i drops Saffran tror jag, efter ett gratismönster från Järbo. När jag tog fram den nu för att fota så kände jag för att riva upp den faktiskt. Det var ett rent infall att börja sticka den, och jag inser mer och mer att även om den blir klar, så klär den nog inte mig. Så den rivs nog upp och blir något annat istället.
 
 
Här är ett alster som har legat länge. Tanken är att jag skulle göra handledsvärmare till min mor efter ett eget mönster, men helt klart så blev det ju inte klart. Nu kommer jag inte längre ihåg hur många maskor och så som jag använde (är sämst på att anteckna medan jag stickar) så det blir nog att jag river upp den med. Garnet är i alla fall Onion, som är en blandning av merino, silke och nässlor om jag minns rätt. Tanken var att det vita skulle gå som spets ovanför, men jag vet inte. Jag gillar idén fortfarande, men den verkar vara svår att genomföra.
 
Det var väl de UFOn som jag kom att tänka på, sen finns det säkerligen massa fler liggandes runt i lilla huset. Jag råkar lixom vara expert på att påbörja arbeten som jag aldrig någonsin avslutar (nästan så att det är snarare normen), så att det ligger halvklara projekt lite överallt är liksom inga konstigheter.. heh.
 
Hoppas ni har en trevlig dag!

Kommentarer:

1 Emma:

Vilken fantastisk grön baksida med fläta!
Ang. mannen som satt och spann med mig så har han minsann kopplat en symaskinsmotor till sin spinnrock när han sitter på hemmet och spinner. Haha :-D

Kommentera här: