Färga garner!

Halloj!
 
För någon vecka sedan så hittade jag ett klipp som en podcaster jag följer hade lagt upp. Där visade hon hur man färgar garner med karamellfärg! Hon betonade i videon hur viktigt det var för henne att färgerna skulle vara ogiftiga och "food safe", vilket passar mig perfekt också! Hon visar hur man färgar både med karamellfärger och med Kool-aid. Eftersom Kool-aid är ganska dyrt och svårt att få tag i i Sverige (till skillnad från karamellfärger som finns på varenda matbutik) så valde jag att följa endast ena delen av videon, den med karamellfärger då. Mycket upprepning av ord, ledsen för det.
 
I alla fall, så ja, jag färgade garn! Vilket var en del av mina mål för året! Jag köpte karamellfärg, sju bröder garn från Novita samt vitvinsvinäger. Till det köpte jag även pipetter.
 
Jag gjorde som så att jag härvade om mitt nystan till fem stycken mindre, för jag har en idé som jag kan presentera senare om jag faktiskt genomför den. Dessa fem nystan fick hoppa in i två olika kastruller, en med främst blå färg och en annan med typ röd och gul. I den röda och gula sprutade jag även lite svart karamellfärg, vilket var ett misstag som blev bra i slutändan (mer om det sen) och i den blåa sprutade jag lite röd färg, detta med pipetterna då.
 
Anledningen till att svart var ett misslyckande var för att den (tror jag) var annorlunda, den var tjockare och kletigare. Jag tänkte inte mer på det där och då, men dagen efter när jag skulle skölja ur, så försvann exakt all svart färg! Så, garnerna som jag trodde skulle bli typ mörkröda med svarta fläckar, blev istället rosa med ljusare skiftningar, haha.
 
Här är mina fem mininystan.
 
Men i slutändan blev jag i alla fall väldigt nöjd. Den rosa är hur fin som helst och de blåa är väldigt unika från varandra, vilket jag gillar starkt. Tanken är att detta ska bli ett par sockor till mig, med rosa accenter och blå som majoritet. Jag ska se om det är tillräckligt bra för att eventuellt sälja i framtiden...
 
Här är videon som jag pratade om:
 
 
Hon har en podcast som heter 10,000 stitches podcast där hon pratar om stickning (såklart). Hon stickar främst små saker, så som strumpor och handledsvärmare, vilket leder till att man inte får sjuk ångets över att folk visar upp sina gigantiska, sjukt fina projekt, heh. Videon är såklart på engelska, men jag tycker språket är ganska lätt och eftersom hon illustrerar exakt allt hon gör så behöver man inte förstå exakt varenda ord.
 
Så det var det för denna gång, ska definitivt färga mer garn i framtiden (har beställt ca 800 gram vitt garn heheheh) och då ska jag försöka att fota själva processen mer.
 
Ha det bäst!

Kommentera här: